Zoeken in deze blog

vrijdag, juni 15, 2012

Fairtrade keurmerk groeit met 20%


Ook in 2011 is het volume producten met het Fairtrade keurmerk van Max Havelaar gegroeid. Vandaag maakte Stichting Max Havelaar bekend dat het volume in Nederland met 20% is gegroeid ten opzichte van 2010. Stichting Max Havelaar is verantwoordelijk voor het internationale Fairtrade keurmerk op de Nederlandse markt.
Producten met Fairtrade keurmerk worden steeds vanzelfsprekender.
“Dat komt ten eerste door de jarenlange inzet en het pionierswerk van een aantal zeer betrokken bedrijven. Vervolgens is de bal opgepakt door Nederlandse supermarkten en A-merken”, zegt Peter d’ Angremond, directeur van Stichting Max Havelaar. Hij vervolgt: “Dat 1 op de 10 bananen ons keurmerk draagt is goed nieuws. Het laat ook zien dat er nog veel ruimte is voor groei. Een mooie uitdaging voor de komende jaren.”

De jaarcijfers van Stichting Max Havelaar laten zien dat koffie en bananen met 60% van de verkopen opnieuw de belangrijkste producten waren in 2011. 1 op de 10 bananen draagt inmiddels het keurmerk. Het totale volume Fairtrade gecertificeerde producten steeg in 2011 met 20% naar 27,5 miljoen kilo met een retailwaarde van 147 miljoen euro. Het aantal bedrijven dat eerlijk verhandelde producten op de markt brengt en aangesloten is bij Stichting Max Havelaar ging van 122 naar 131.
Bron / lees verder: ANP Pers support

Geen opmerkingen: